materiały prasowe

Mały Konsument chce uczyć się oszczędzania

2012-03-07
informacja prasowa
Aż 31 procent respondentów twierdzi, że instytucje odpowiedzialne za edukacje najmłodszych uczą dzieci o finansach w sposób niedostateczny wynika z Raportu „Mały Konsument i finanse” przygotowanego przez TNS OBOP dla Krajowego Rejestru Długów.

Tagi użyte w artykule:
Multimedia dla dzieci

Aż 75 procent rodziców twierdzi, że dzieciom najbardziej potrzebna jest wiedza o racjonalnym wydawaniu pieniędzy. Według prawie jednej trzeciej respondentów mali konsumenci powinni uczyć się także oszczędzania.

- Warto zauważyć, że nieprzygotowane do finansowego uświadamiania dzieci są także ich rodziny – jedna trzecia respondentów przyznała się do tego, że nie wie nawet, jak można byłoby taką wiedzę skutecznie przekazywać i co się na nią powinno składać. To wskazuje na kolejny problem: elementarnej wiedzy finansowej potrzebują nie tylko nasze dzieci, potrzebujemy jej także my – dorośli – przekonuje prof. nadz. Andrzej Cwynar Dyrektor Instytut Badań i Analiz Finansowych WSIZ w Rzeszowie.

Jak wynika z raportu ”Mały konsument i finanse” przedszkolaki powinny poznać podstawowe pojęcia i mechanizmy ekonomiczne, zwłaszcza, że coraz więcej małych konsumentów dysponuje własnymi pieniędzmi. - Aż 96 procent dorosłych stwierdziło, że dzieci powinny otrzymywać pieniądze na drobne wydatki . Ponad połowa rodziców przyznaje, że daje swoim dzieciom co miesiąc kieszonkowe w wysokości 20 złotych – mówi Adam Łącki prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów.

Zdaniem rodziców skutecznym sposobem nauczenia dzieci jak szanować pieniądze, wydawać je rozsądnie a także odkładać na wyznaczony cel – są wspólne decyzje dotyczące wydatków jak i wspólne zakupy. Uważa tak 42 procent respondentów, według 23 procent badanych, dobrym źródłem wiedzy na temat finansów są także książki, gry komputerowe oraz bajki edukacyjne.

Rodzice i opiekunowie dzieci otwarcie przyznają, że ich pociechy mają duży wpływ na decyzje w sprawie zakupu zabawek (78%) i żywności (70%), książek (24%) a także organizowania czasu wolnego (19%) oraz ubrań (17%).
Według respondentów rodzice podczas zakupów ulegają wpływowi swoich pociech bo chcą spełniać ich oczekiwania (17%), uważają także, że w ten sposób dzieci uczą się podejmować decyzje (11%).
materiały prasowe
Od dziś bezpłatnie, pod adresem malykonsument.com.pl dzieci poprzez zabawę mogą poznawać tajniki ekonomii i uczyć się racjonalnego wydawania pieniędzy. Przewodnikami po świecie finansów są Kasia, Rysio i TUDU przybysz z kosmosu.